Respawn.pl

Cities Skylines 2 – rewolucja czy ewolucja?

Autor: Marcin Skrętkowicz

8 lat wyczekiwania na kontynuację super przyjętego city buildera od Paradox. Czy developerowi udało się sprostać wyzwaniom i każdy gracz będzie zadowolony z nowej części Cities Skylines 2? Spróbujemy odpowiedzieć sobie na to pytanie!

Pierwsza odsłona kultowej już gry o budowaniu i zarządzaniu miasta pojawiła się na rynku w pierwszym kwartale 2015 roku. Gra cieszy się popularnością do tej chwili bo średnio dziennie 20 tysięcy graczy spędza swój wolny czas w tej grze. Cities Skylines 2 to bardzo długo wyczekiwana kontynuacja. Developerzy nie mieli łatwego zadania bo oczekiwania graczy względem tego tytułu są ogromne. Jednocześnie twórcy nie mieli i nadal nie mają bezpośredniego konkurenta w tej dziedzinie. Ostatnia gra z serii SimCity wyszła 10 lat temu i w dalszym ciągu nie słychać o kontynuacji.

Recenzja może zawierać kluczowe spoilery w temacie funkcjonalności gry i systemów dostępnych w rozgrywce!

Przytłaczanie od startu

Wejście do gry, ustawienie opcji i cyk rozpoczynamy rozgrywkę. Gra od razu pyta nas czy chcemy pomocy z samouczkiem czy jednak pominiemy ten aspekt. Jakże inaczej.. pomijamy samouczka w “jedynce” spędziłem kilkadziesiąt godzin po co mi więc samouczek wszak wiem lepiej! Jak szybko tak pomyślałem tak szybko stworzyłem nową grę z samouczkiem.  Dlaczego tak? Cóż.. 8 lat różnicy między grami to wiadome, że twórcy inaczej rozwiązali większość spraw i tym samym rozbudowali grę dosadnie.  Mnogość opcji i innych rozwiązań już od startu przyprawia o ból głowy ale im dłużej grałem tym bardziej je doceniałem. Co zatem jest innego?

Energetyka – bez tego miasto nie jest w stanie normalnie funkcjonować ale.. względem jedynki mamy tutaj kable niskiego napięcia oraz wysokiego, które nie wystarczy połączyć z jakąś tam strefą lecz do dróg (i tutaj plusik w stronę twórców. Drogi zawierają już “wbudowane” w sobie linie napięciowe oraz wodę z kanalizacją). O ile hipotetycznie w czym może to przeszkadzać to cóż.. muszę Was zawieść ale wysokość budowy tych linii czy na wierzchu czy też podziemia – nie mogą się przecinać. Nie wystarczy też tak jak kiedyś postawić sobie elektrownie atomową na drugim końcu “globu” i cyk zasilanie jest bo droga. Oj nie, nie.. zastosowano tutaj system strat energii i trzeba dobudować transformatory zamieniające energię wysokiego napięcia do niskiego i wówczas połączyć z nieruchomościami.

Cities Skylines II 1

Strefy – no ta bo trzy strefy to za mało.. mamy mieszkalne o małej gęstości, średniej i dużej. Do tego dochodzą tanie mieszkania i.. wiele innych. Co prawda to bardziej ewolucja niż rewolucja. Nadal niestety pozostajemy przy kwadratowym i mocno segmentowym podziale stref przez co przy łukach lub innych skrzyżowaniach nie mamy możliwości stworzenia strefy. Plusem oczywiście jest fakt, że strefy zostały powiększone do 6×6 zamiast dotychczasowych 4×4. Fajnie, że dodano też strefy mixed-use tj. połączenie obiektów mieszkalnych z usługami na parterach.

Środowisko – ojoj ale tu się podziało. Mamy dynamiczne sezony i pogodę – bardzo fajnie wygląda etap przechodzenia z jednej pory roku na drugą. Niestety producent dodał poza zanieczyszczeniem gruntów i wody również zanieczyszczenie powietrza. Już przy samej budowie miasta musimy wziąć pod uwagę kierunek wiatru i budować strefy przemysłowe na obrzeżach miasta (póki co nie zmienia on swojego położenia). Myślicie, że tylko strefa przemysłowa ma wpływ na zanieczyszczenie powietrza? Żyjecie w błędzie.. transport oraz niektóre budynki generują masę niepotrzebnego syfu w powietrzu. Dlatego też z czasem musimy inwestować w bardziej ekologiczne rozwiązania jak np. autobusy elektryczne.

Mapa – w końcu doczekaliśmy się ogromnej mapy. Cities Skylines 2 zaoferuje mapę czterokrotnie większą od tej w jedynce. Do dyspozycji mamy prawie 160km2 to ogromny teren pod różnorakie budowle. Ciekawe czy modyfikacje zwiększą ten obszar.

Cities Skylines II 7

Oczywiście w grze odnajdziemy jeszcze masę innych nowości i zmian technicznych, który każdy z Was odkryje podczas rozgrywki.

Teraz chciałbym poruszyć troszkę temat grafiki oraz optymalizacji samej gry:

Grafika w “Cities Skylines 2” jest piękna i szczegółowa. Każdy budynek, pojazd i ulica jest starannie zaprojektowany, a widoki miasta w różnych porach dnia i nocy są niesamowite. Deweloperzy umożliwili także wybór pomiędzy stylami w grze – możemy więc zrobić strefy w stylu Europejskim oraz w stylu Północnoamerykańskich. Noc i dzień jest szczególnie znaczące w grze, dodając realizmu i różnorodności. Widok zmienia się w zależności od pory dnia, co dodaje uroku rozgrywce. Jest coś uspokajającego w patrzeniu na miasto, które błyszczy nocnym światłem.

Jednak, choć grafika w grze jest zdecydowanie jej mocnym punktem, pojawiają się pewne problemy z optymalizacją, zwłaszcza w przypadku większych miast – choć tutaj muszę zaznaczyć, że otrzymałem informację od dewelopera, że studio nad tym ciężko pracuje i ten problem z ustawieniami zostanie rozwiązany dla graczy jako One Day Patch. Zapewne też pojawią się specjalne ku temu modyfikacje tak samo jak w poprzedniej części.

Postaram się zaktualizować wątek o optymalizacji już po premierze kiedy wyjdzie wcześniej wspomniana łatka.

Cities Skylines II 5

Cities Skylines II 6 Cities Skylines II 8

Odwieczny problem dla wszystkich wyjadaczy ekonomii:

Jak wiadomo trzeba dbać o budżet miasta. Aspekty finansowe i zarządzanie budżetem stanowią kluczową część rozgrywki Cities Skylines 2, wprowadzając znaczny realizm do symulacji miejskiej. Gra oferuje graczom pełną kontrolę nad finansami miasta, co sprawia, że zarządzanie zasobami jest niezwykle ważne i satysfakcjonujące. Gracz jest odpowiedzialny za ustalanie poziomu podatków w swoim mieście. Wyższe podatki mogą przynieść większe dochody, ale również mogą zniechęcić mieszkańców i przedsiębiorców. Umiejętne dostosowanie stawek podatkowych jest kluczowe. Co warto zaznaczyć możemy również ustawić dla mieszkańców i firm dochód bezwarunkowy tj. to my im płacimy za mieszkanie w naszym mieście.

Ważne jest, aby utrzymywać zrównoważony budżet. Wydawanie więcej niż się zarabia może prowadzić do kryzysów finansowych, a utrzymywanie nadmiernie niskiego budżetu może spowolnić rozwój miasta. I tutaj pojawia się odwieczny problem, który był w jedynce, a nie został rozwiązany. Budżet, który widzimy nie uwzględnia eksportu.. więc w zasadzie możemy mieć napisane, że tracimy 1mln, a co do zasady kasy ciągle przybywa. W jedynce problem ten rozwiązywało się specjalnymi modyfikacjami od graczy i tutaj pewnie też tak będzie.

Cities Skylines II 2

Cities Skylines II 3

Cities Skylines II 4

Co w przyszłości? 

Pierwsza odsłona gry miała bardzo dużą i zaangażowaną społeczność graczy, którzy dostarczali wiele modyfikacji, pomysłów i wsparcia. Nadal można znaleźć inspirację i pomoc w rozwoju swojego miasta na licznych forach i platformach społecznościowych. Twierdzę, że i tym razem nie będzie inaczej. W grze zapewne zobaczymy miliard najróżniejszych modyfikacji.

Co do zasady “jedynka” kontynuowała swoją ewolucję po premierze dzięki różnym dodatkom DLC. Rozszerzenia te wprowadzają nowe treści, mechaniki i możliwości do gry, wzbogacając doświadczenie gracza. Jednak było ich masę.. mam nadzieję, że tym razem twórcy pójdą w trochę inną stronę i więcej mechanik do gry Cities Skylines 2 dostarczą w ramach aktualizacji niż nowych DLC.

ZERKNIJ CO SŁYCHAĆ W ŚWIECIE ESPORTU I NIE TYLKO!

Podsumowanie rozgrywki Cities Skylines 2

Cities Skylines 2 to gra na którą czekała masa ludzi na całym świecie. Natomiast czy warto? W mojej opinii tak. Dostajemy mocno odświeżony produkt. W grze odnajdziemy nowe mechaniki – tutaj czepialski gracz zapewne zauważy, że większość tych mechanik to kopia ich odpowiedników w modyfikacjach do pierwszej części. W zasadzie tak jest ale do gry, która jest na rynku 8 lat to gracze praktycznie wszystkie swoje pomysły przelali w ramach modyfikacji. Dostęp prasowy do gry posiadam od 9 października i przez ten czas w grze Cities Skylines 2 spędziłem prawie 30 godzin, a to ogromny czas, aby przetestować różne mechaniki.

Ogólnie rzecz biorąc, “Cities Skylines 2” jest znakomitą grą symulacyjną, która oferuje wiele godzin zabawy i satysfakcji. Jej realistyczna grafika, rozbudowane mechaniki, swoboda kreacji i wyzwania związane z zarządzaniem uczyniły ją jednym z najlepszych tytułów w gatunku. Mimo pewnych problemów z optymalizacją, gra ta pozostaje obowiązkowym wyborem dla miłośników symulacji miejskich i dla wszystkich, którzy marzą o stworzeniu swojego własnego, idealnego miasta.

Gra Cities Skylines 2 w momencie premiery kosztuje około 230 złotych.

Gra Cities Skylines 2 do recenzji został dostarczony przez firmę  Paradox Interactive/Colossal Order lub firmę marketingową/PR’ową zajmującą się daną marką na rynku polskim. Portal Respawn.pl za tę recenzję przyjął tylko gratyfikację w formie recenzowanej gry Cities Skylines 2 oraz wcześniejszego dostępu do rozgrywki. Firma nie miała żadnego wpływu na opinię wystawioną przez portal Respawn.pl oraz nie miała wpływu na autora niniejszej recenzji. Autor rozumiany jako redaktor portalu Respawn.pl