Respawn.pl

CS:GO to najbardziej łagodząca stres strzelanka!

Autor: Krzysztof Sarna

Naukowcy University of Leeds z wydziału biologii i psychologii człowieka przeprowadzili badania na temat najbardziej uspokajającej strzelanki. Jak pokazały rezultaty, do najbardziej odprężającym FPS-em jest CS:GO.

Końcowy rezultat może dziwić, ponieważ w sieci nie od dziś możemy spotkać się z komentarzami w stylu, że CS:GO jest toksyczną i nieodpowiednią grą. Z pewnością jednak przeprowadzone badania przez naukowców z Uniwersytetu w Leeds pomogą w ewentualnych, przyszłych dyskusjach. Prace badawcze opierały się na częstości akcji serca i ciśnienia krwi. Główne rewizje poszukiwały fizjologicznych skutków stresu związanego z grami. 

Całe badanie zostało zlecone przez BetVictor. Brytyjski uniwersytet skoncentrował się na najpopularniejszych grach typu FPS i Battle Royal. Pod uwagę wzięto takie tytuły jak Apex Legends, CS:GO, Call of Duty Warzone i PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG). W całym dociekaniu wzięto pod uwagę ciśnienie krwi i tętno. 

W eksperymencie łącznie wzięły udział 32 osoby w przedziale wiekowym 20-26 lat. Średnia wieku wyniosła 23,2 roku. Każdy z badanych został uznany za “dobrego” gracza bądź też “eksperta” w wybranej przez siebie grze. Większość uczestników postanowiła grać w jedną grę, chociaż zdarzali się i tacy, którzy grali w dwa tytuły. Co więcej – wszyscy byli nagrywani podczas gry co minimum trzykrotnie. 

Pora zatem przejść do rezultatów, bo te są naprawdę interesujące. U dorosłych normalne tętno spoczynkowe wynosi od 60 do 100 uderzeń na minutę, ale stres może spowodować tętno nawet powyżej stu uderzeń na sześćdziesiąt sekund. Podczas rozgrywki we wszystkich wcześniej wspomnianych czterech tytułach wystąpi wzrost tętna, który wyniósł co najmniej 100 uderzeń na minutę, z większą fluktuacją tętna wśród uczestników, w momencie, kiedy ci napotkali wroga bądź wyzwanie. 

Świetne wyniki CS:GO!

Jak stwierdzili badacze z brytyjskiego uniwersytetu – tytuł od Valve wygenerował “wyjątkowe wyniki”, które różniły się od rezultatów pozostałych gier. Średnie tętno graczy spadło z 79,5 uderzeń na minutę do 77 uderzeń na minutę. Jednocześnie liczby te czynią CS-a jedyną grą, która odnotowała średni spadek. Naukowcy tłumaczą to faktem, że wpływ na statystyki może mieć czas trwania gier.

Mecze CS-a trwają zazwyczaj od 30 minut do godziny, podczas gdy czas rozgrywki w innych tytułach był prawie o połowę krótszy, niż czas trwania spotkań w CS-ie. Dłuższy czas trwania, a także chwilowe przerwy pomiędzy rundami oznaczają, że gracze są bardziej skłonni do osiedlenia się w naturalnym rytmie i relaksowania się, aniżeli w innych grach. Przeciwieństwem są gry typu Battle Royale, które charakteryzują się większą nieprzewidywalnością w krótszym czasie – czytamy w raporcie. 

Uogólniając natomiast do wszystkich badanych tytułów – maksymalne zarejestrowane tętno nie przekroczyło niezdrowego tętna podczas stresu (maksymalne tętno 220 – wiek). Najwyższe jednak odnotowano podczas gry w PUBG, ponieważ mówimy tu o 140 uderzeniach na minutę. Jak twierdzą naukowcy, mimo tego, że tętno było podwyższone, znajdowało się ono na zdrowym poziomie pobudzenia. 

Warto jeszcze powiedzieć o ciśnieniu krwi. To we wszystkich graczach przed rozgrywką, jak i po było bardzo niewielkie. Oznacza to jedno. Zawodnicy nie odczuwali stresu podczas gry. Ciśnienie krwi później nie uległo spadkowi, a może to wynikać z faktu, że uczestnicy testów byli stosunkowo młodzi. Nawet kiedy zgłaszali uczucie stresu, ich ciśnienie krwi było nieustannie na odpowiednim gronie. 

Doktor Andrea Utley, a więc czytelniczka zajmująca się kontrolą i rozwojem merytorycznym skomentowała całą sytuację następująco: – Wygląda na to, że uczestnicy postrzegają gry wideo jako przyjemne zajęcie, które zmniejsza ich stres. Nawet jeśli przed rozpoczęciem gry pomiary fizjologiczne wskazuję, że są stosunkowo zrelaksowani, nadal uważają grę jako dobrą formę uwolnienia się od stresu – powiedziała czytelniczka z uniwersytetu w Leeds.

Kluczowe wnioski z badań:

  • Wszyscy uczestnicy badań stwierdzili, że granie zmniejsza stres;
  • Podczas grania tętno uczestników było podwyższone we wszystkich grach;
  • Wyższe wahania tętna są związane z wydarzeniami w grze, takimi jak spotkanie z wrogiem;
  • Apex Legends miało najwyższe średnie podwyższone tętno, ale najmniejsze wahania tętna;
  • Uważa się, że Counter-Strike: Global Offensive zmniejsza fizjologiczne skutki stresu;
  • Wydaje się, że im dłużej grasz, tym większe będą wahania twojego tętna – może to być spowodowane intensywnością gry;
  • Lada doświadczenia w grze mogą dodać większej redukcji stresu;
  • Ciśnienie krwi spadło tylko podczas gry w Apex Legends i był to tylko pomiar skurczowy.