Respawn.pl

Przegląd sponsorów polskiego esportu – część 1

Autor: Marcin Kapusta
VALORANT

Sport elektroniczny to jedna z najprężniej działających i najszybciej rozwijających się branż na świecie. Szacuje się, że w Polsce liczba fanów esportu liczy ok. 3-5 milionów osób, co wykazuje tendencje wzrostową. Przez rosnącą popularność, zainteresowanie tym rynkiem wykazują przedsiębiorstwa dotychczas nie związane z branżą cyfrową. Jakich sponsorów posiadają największe polskie organizacje esportowe?

Szacuje się, że liczba fanów sportu elektronicznego na całym świecie to nawet 500 milionów osób, a liczby te nadal rosną. Eksperci z Newzoo twierdzą, że rynek do 2022 roku będzie wart nawet 3,2 miliarda dolarów, a zyski nadal będą iść do góry, przez co zainteresowanie tą branżą pod kontem biznesowym nadal wzrasta.

Popularyzacja sportu elektronicznego w naszym kraju nastąpiła w 2014 roku, gdy Polacy grający pod barwami Virtus.pro zwyciężyli ESL Major Series One Katowice 2014. Były to mistrzostwa świata w CS:GO, które odbyły się na naszej rodzimej ziemi, w katowickim Spodku. Nasi rodacy w wielkim finale wydarzenia pokonali ówczesnych dominatorów sceny, Ninjas in Pyjamas, którzy w okresie 2012-2013 mieli niesamowitą passę 87 zwycięstw bez żadnej porażki. Ekipa Jarosławy “pashyBiceps” Jarząbkowskiego przez wygranie tego turnieju zainkasowała 100 tysięcy dolarów oraz zdobyła ogromny szacunek fanów. Od tego czasu polski esport nabierał rozpędu oraz zrzeszał coraz większą liczbę osób. Na naszej rodzimej scenie zaczęły pojawiać się nowe drużyny, a co za tym idzie większy rozgłos. W końcu branżą tą zaczęły interesować się coraz większe przedsiębiorstwa, które nawet nie były dotychczas kojarzone z grami i elektroniką.

Ingerencje bukmacherów w esport


Bukmacher kojarzy się głównie z obstawianiem meczy sportowych. Jest to trafny strzał, bowiem spotkania piłkarskie są najpopularniejsze i najchętniej obstawiane na witrynach takich przedsiębiorstw. Są jednak firmy bukmacherskie, które nie zapomniały o fanach gier i postawiły również na esport. Na stronach najczęściej są specjalne zakładki dedykowane sportowi elektronicznemu, wybieramy spotkanie i typujemy drużynę, która zwycięży. Są tam specjalne mnożniki, które informują nas ile zyskamy, wygrywając postawiony przez nas zakład. Oczywiście, jeśli źle wytypujemy zwycięzce meczu to stracimy postawione przez nas pieniądze.

Esport obecnie jest jedynym ratunkiem dla bukmacherów i osób, którzy chcą obstawiać spotkania. Plus dla sportu elektronicznego jest taki, iż zawodnicy mogą rozgrywać turnieje online, co jest niemożliwe teraz w sporcie ruchowym. Z powodu obecnej sytuacji epidemiologicznej w kraju i na świecie, większość zaplanowanych meczy jest przekładana lub odwołana. Nie ma co się dziwić, bowiem tradycyjna rywalizacja na stadionie jest praktycznie niemożliwa, bowiem zwiększyłoby to zachorowalność na koronawirusa, który zabił już prawie 400 tysięcy ludzi.

STS

Największą firmą bukmacherską na terenie naszego kraju jest Star-Typ Sport, czyli popularne STS. Firma z 23-letnią historią co roku przyjmuje kilkadziesiąt milionów zakładów, a liczbę jej stałych klientów szacuje się na ponad 200 tysięcy osób. Na początku tego roku ogłoszono, że STS wspomoże ekipę Kylara w eliminacjach do FLASHPOINT, stając się ich głównym partnerem podczas podróży do Los Angeles. Firma ingerowała również w inicjatywę Esport Tour Pro – internetowego turnieju, który dedykowany był czołówce polskiej sceny CS:GO.

Ponadto przedsiębiorstwo współpracuje z Pawłem “innocentem” Mockiem – obecnym reprezentantem Illuminar. Ten kontrakt był pierwszym w Polsce, gdy bukmacher wsparł indywidualnego zawodnika, grającego profesjonalnie w CS:GO. Dzięki firmie polscy fani CS’a mogli też obejrzeć transmisję z polskim komentarzem na takich turniejach jak Charleroi Esport 2019 oraz ESEA MDL. STS ingeruje również w scenę zagraniczną, gdzie był zaangażowany m.in. w sponsoring turnieju FACEIT Major London.

Warto dodać, że STS to pierwsza firma bukmacherska, która weszła w sponsoring wszystkich większych serwisów esportowych, w tym IzakTV.

Prezes STS – Mateusz Juroszek twierdzi:

W obszarze gamingu STS nieustannie zwiększa skalę działalności i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom graczy. Aktywnie angażujemy się we wsparcie perspektywicznych polskich graczy, zarówno zawodników indywidualnych, jak i drużyn esportowych. Sponsorujemy także istotne dla polskiej sceny esportu wydarzenia i turnieje.

Esport na dobre zagościł w pierwszej dziesiątce dyscyplin najchętniej obstawianych przez naszych graczy i cały czas zyskuje na popularności. Dlatego inwestujemy w budowę jeszcze większej rozpoznawalności wśród fanów esportu – nieustannie rozwijamy ofertę, wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom graczy i wspieramy rodzimą scenę esportu w dalszym rozwoju i profesjonalizacji.

STS AVEZ 1

Fot. STS

 

forBET

Kolejnym dość rozpoznawalnym bukmacherem, który angażuje się w polski esport jest forBET. Mimo, że spółka została założona w 2016 roku, może już poszczycić się współpracą m.in. z x-kom AGO. Umowa dotyczy ekspozycji i brandingu w mediach społecznościowych, a współpraca obejmuje również uczestnictwo zawodników AGO na wydarzeniach organizowanych przez sponsora.

Dyrektor ds. marketingu w forBET – Paweł Majewski powiedział:

Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że udało nam się nawiązać współpracę z jedną z najlepszych i najlepiej zarządzanych organizacji esportowych w Polsce. AGO to wiodący gracz na scenie, a forBET jest jednym z liderów branży bukmacherskiej. Jestem przekonany, że jesteśmy skazani na sukces, a nasza współpraca przyniesie obu stronom duże korzyści. Liczymy, że dzięki partnerstwie z x-kom AGO otworzymy się jeszcze szerzej na fanów esportu, którym chcemy zaprezentować najlepszą ofertę bukmacherską na rynku. Kibice AGO będą mogli liczyć na dedykowane tylko dla nich promocje i szereg atrakcji. Liczymy, że w czasie naszej współpracy forBET jeszcze wzmocni swoją pozycję na rynku, a x-kom AGO z logiem forBET na koszulce będzie święcić coraz większe sukcesy.

forBET

Fot. x-kom AGO

 

LV BET

LV BET to również nowa firma bukmacherska, działająca na polskim rynku od 2016. Siedzibę posiada w Katowicach i wspiera głównie rodzime kluby piłkarskie.

8 grudnia ubiegłego roku poinformowano, że były zawodnik Virtus.pro – Jarosław “pashaBiceps” Jarząbkowski został ambasadorem LV BET. Jarek i bukmacher zawarli umowę, która obejmuje głównie działania marketingowe. Przedsiębiorstwo było też głównym sponsorem Wisły All In! Games Kraków na czas trwania ESL Mistrzostw Polski.

Łukasz Kieza – Country Manager LV BET powiedział:

Cieszymy się, że jako marka LV BET mogliśmy tak szybko wykonać kolejny krok w świecie esportu. Nasi gracze z miesiąca na miesiąc są coraz bardziej aktywni w dziedzinie sportów elektronicznych. Dzięki temu my, jako LV BET, możemy rozwijać nie tylko nasz produkt, ale także poszerzać swoją działalność na nowych rynkach, do których bez wątpienia możemy zaliczyć esport.

Firma w przeszłości angażowała się również w sponsoring polskiej transmisji takich turniejów jak Esport Championship Series i Home Sweet Home Cup.

pasha

Fot. LV BET

 

TOTALbet

Jest to polska firma bukmacherska, która została założona w 2017 roku. Jest to najmłodsze przedsiębiorstwo w naszym zestawieniu, które inwestuje w esport. W przeszłości TOTALbet współpracowało z najpopularniejszymi polskimi komentatorami CS:GO – Maciejem “Morgenem” Żuchowskim oraz Kubą “KubiKiem” Kubiakiem. Warto wspomnieć, że bukmacher posiada kanał esportowy na YouTube [KLIK], jednak od roku nie pojawiają się na nim żadne filmy.

Kubik i Morgen ambasadorami TOTALbet

Fot. TOTALbet

 

Betclic

Betclic to przedsiębiorstwo prowadzące działalność bukmacherską, które działa na kilku rynkach europejskich. W Polsce obecne jest od lipca 2019 roku.

18 maja bieżącego roku Betclic zostało oficjalnym sponsorem ESL Mistrzostw Polski 2020. Tym samym bukmacher wstąpił do grona takich firm jak Pringles czy POCO, którzy wsparli tegoroczne krajowe mistrzostwa w CS:GO.

EYSJjOtXsAAbW7s?format=jpg&name=medium

Fot. Betclic Polska

Firmy produkujące żywność i napoje inwestują w esport?


Zagraniczne przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją żywnością i napoi w polskim esporcie? Tak dokładnie, na naszej rodzimej scenie znajdzie się parę polskich jak i zagranicznych marek handlowych, które inwestują w nasze krajowe organizacje.

Takie umowy dotyczą przede wszystkim brandingu i promowania w mediach społecznościowych, aby przedsiębiorstwa handlowe umacniały swoją pozycję i poszerzały się na nowych rynkach.

Orbit

Tej marki nie muszę nikomu przedstawiać, bowiem każdy na co dzień żuje gumę właśnie tej firmy. Spółka historią sięgającą 1944 roku bardzo mocno rozwinęła się na naszej krajowej scenie sportów elektronicznych. Obecnie amerykańska korporacja jest sponsorem takich drużyn jak Illuminar, x-kom AGO czy devils.one. Orbit współpracuje również z żeńskim zespołem CS:GO Arcane Wave.

Associate Director, Mediacom Beyond Advertising – Tomasz Przeździecki powiedział:

Zdecydowaliśmy się na unikalny model współpracy, dotychczas nie spotykany w Polsce. Dzięki współpracy z kilkoma drużynami jednocześnie marka Orbit ma szansę dotrzeć ze swoim przekazem do szerokiego grona konsumentów. Szerokie podejście zastosowane w tym przypadku przez Orbit ma przede wszystkim taką przewagę, że pozwala docierać do różnych fanów, różnych organizacji, będących członkami jednej społeczności esportowej.

ORBIT

Fot. x-kom AGO

Red Bull

Najpopularniejsza marka napojów energetycznych na świecie kilka tygodni temu nawiązała partnerstwo z HONORIS – nową polską organizacją, która została założona przez weteranów polskiej sceny CS’a – TaZa i NEO. Filip Kubski stwierdził, że “tam gdzie pojawia się Red Bull, tam jest potencjał na niecodzienne wyniki”.

Austriacki koncern przy pomocy z AOC i FACEIT zorganizował turniej Red Bull Flick EU Invitational 2v2, gdzie pula nagród wyniosła 22 tysiące dolarów.

EW8CREQXgAAIfka

Fot. Red Bull Gaming

 

Łomża

Łomża to jedna z najpopularniejszych marek piwa w naszym kraju, która znana jest również z działań na polskiej scenie esportowej. Producent napojów alkoholowych współpracuje m.in. z x-kom AGO, czyli tegorocznymi zwycięzcami ESL Mistrzostw Polski. Firma sponsoruje również zespół w Counter-Strike’u o nazwie Łomża 0,0% Cyberwolves. Największym osiągnięciem drużyny jest zajęcie pierwszego miejsca na Łomża Zero Esport Tour.

Maciej Dymalski, wicedyrektor działu marketingu w Van Pur S.A. powiedział:

Dostrzegamy i doceniamy dynamiczny rozwój świata esportu – zupełnie nowego wymiaru szlachetnej i sportowej rywalizacji. Chcemy wspierać tę dyscyplinę, budować wiedzę na jej temat wśród szerokiej publiki oraz umożliwić wejście do esportowego świata osobom, które są odpowiednio zdeterminowane i wybrały go jako swoją drogę, dlatego postanowiliśmy nawiązać współpracę z AGO Esport.

Doceniamy zasady fair play, wielkie emocje i ogromną pracę, jaką wykonują każdego dnia profesjonalni esportowcy. Jednocześnie rozumiemy, że jak każda dyscyplina sportowa tak esport wymaga wielu wyrzeczeń – dlatego partnerem i przewodnikiem po tym świecie została nasza Łomża 0%, która pozwala cieszyć się smakiem prawdziwego piwa bez konsekwencji, jakie niesie spożywanie alkoholu.

AGO %C5%81OMZ%CC%87A grafika

Fot. AGO Esports

 

Sprite

Tej marki nie trzeba nikomu przedstawiać. Napój produkowany przez przedsiębiorstwo The Coca-Cola Company jest jednym z najpopularniejszych na całym świecie, a każdy z nas przynajmniej raz w życiu go spróbował. Jak się okazuje Sprite inwestuje również w polski esport. Znany jest przede wszystkim ze współpracy z Piotrem “Izakiem” Skowyrskim i jego organizacją, Izako Boars.

Marka napoju gazowanego organizuje też turnieje z serii ESL Sprite Mistrzostwa Kobiet, które odbywają się na terenie naszego kraju.

k3MktkpTURBXy8yZGJiM2ZhNjk4NTYyNmQzNmRlNWY1YjFhY2UwNDJiMy5qcGeRkwLNAyYA

Fot. Izako Boars

 

Banki i ich funkcje w esporcie


Pewnie zastanawiacie się, jaką funkcję pełni bank w partnerstwie z drużyną esportową. Otóż najczęściej w umowie są zawarte różne innowacje bankowe, które umożliwiają nowe projekty i docierają do szerszej liczby osób. Przykładem jest m.in. różne aplikacje finansowe oraz specjalne karty płatnicze.

Alior Bank SA

Przykładem banku w Polsce, który przyczynia się do rozwoju esportu jest niewątpliwie Alior Bank. Jest to jeden z największych banków na terenie naszego kraju. Działalność operacyjną rozpoczął 17 listopada 2008 roku, a sam bank posiada oferty zarówno do klientów indywidualnych, jak i biznesowych. Alior Bank działa przede wszystkim na scenie League of Legends, gdzie został głównym sponsorem Ultraligi.

Na początku maja Alior przygotowało specjalną kartę płatniczą dla fanów Lola, dzięki której gracze zyskują dostęp do oferty w programie Mastercard. Na oferowanej przez Alior karcie widnieje wizerunek Ashe, jednej z najpopularniejszych postaci w grze. Ta karta płatnicza dostępna jest dla wszystkich klientów Alior Banku, a można ją zamówić w trakcie otwierania “Konta Jakże Osobistego”.

Warto również wspomnieć, że Alior współpracuje z Illuminar Gaming.

EY72SJgXYAAdlVS

Fot. Illuminar

 

Nasuwające się wnioski


Jak widzicie wsparcie przedsiębiorstw jest bardzo potrzebne dla całej branży esportowej, a szczególnie dla organizacji. Gdyby nie sponsoring, to polska i zagraniczna scena sportów elektronicznych nie byłaby tak rozwinięta jak jest obecnie. Dla drużyn ważny jest partner, który podziela ich zdanie i wspólnie z nimi idzie nie raz krętymi drogami. Gdyby nie pomoc podmiotów zewnętrznych, obecna wycena rynku esportowego byłaby wiele mniejsza, przez co popyt na tę branżę byłby bardzo niski. Jeszcze kilkanaście lat temu z graczy się śmiano, a dzisiaj cieszą się wielkim wsparciem fanów, jak i zarabiają potężne pieniądze. Warto inwestować w esport, jeśli ma się na niego innowacyjne pomysły i duży zastrzyk gotówki.