W zeszłym tygodniu pisaliśmy o szemranym sponsorze największej esportowej imprezy w Polsce – IEM Katowice 2025. Dziś otrzymaliśmy odpowiedź od miasta Katowice, które zbadało tę sprawę u organizatorów – ESL.
Gdy informowaliśmy o tym, że sponsorem IEM Katowice 2025 będzie rosyjski bukmacher 1XBet, który jest zamieszany m.in. we współpracę z Federalną Służbą Bezpieczeństwa Federacji Rosyjskiej, jednocześnie czekaliśmy na odpowiedź od głównego zainteresowanego – Miasta Katowice. To w końcu obok logotypu miasta znalazł się logotyp wspomnianej firmy, więc liczyliśmy, że sprawa zostanie potraktowana poważnie. Dlatego wysłaliśmy zapytanie do urzędu miasta Katowice, które możecie zobaczyć poniżej:
Czy miasto Katowice wiedziało, kto będzie sponsorem IEM Katowice 2025 i że logo 1XBet widnieje tuż obok emblematu miasta Katowice na oficjalnej stronie wydarzenia?
Czy miasto Katowice, które od początku wojny na Ukrainie wspierało obywateli Ukrainy poszukujących schronienia w Polsce, świadomie zgadza się, by sponsorem wydarzenia była firma, która współpracuje z FSB przy werbowaniu dywersantów i agentów?
Czy miasto Katowice zamierza zainterweniować w tej sprawie, czy tak samo jak w poprzednich latach zignoruje temat?
Czytaj także: 1XBet zdominowało scenę CS2 – niestety również i IEM Katowice 2025
W odpowiedzi, którą dzisiaj uzyskaliśmy, możemy przeczytać, że miasto Katowice od samego początku zbrodniczej inwazji Rosji na Ukrainę wspiera nie tylko zaatakowany kraj, ale też i jego obywateli. Wśród tych działań wymieniono m.in. udział prezydenta Katowic, Marcina Krupy w misjach humanitarnych czy organizacje zbiórek pomocowych. Dodano także, że miasto Katowice poważnie potraktowało nasze zapytania i poprosiło o wyjaśnienia organizatora IEM Katowice 2025 – firmę ESL. Ta z kolei odpowiedziała, że “wszelkie działania są podejmowane zgodnie z polskim prawem”. Wystosowano również krótkie oświadczenie, w którym zostaliśmy zapewnieni, że 1XBet nie będzie ani widoczny, ani reklamowany wśród polskiej publiczności podczas turnieju na żywo.
Oświadczenie organizatora IEM Katowice 2025
ESL FACEIT Group przestrzega polskiego prawa i przepisów dotyczących wszystkich części wydarzenia, w tym promocji oraz widoczności partnerów. Oznacza to, że partner, o którym mowa, nie będzie widoczny ani reklamowany wśród polskiej publiczności podczas wydarzenia na żywo.
Komentarz redakcji
Z jednej strony, jesteśmy zadowoleni, że miasto Katowice nie pominęło tego kontrowersyjnego tematu. Z drugiej jednak, powtarza się schemat z poprzednich lat, gdy inne redakcje również domagały się reakcji w sprawie 1XBet, a w odpowiedzi otrzymywały podobne odpowiedzi co i my. W skrócie – nie ma logotypu 1XBet w Spodku, nie ma problemu. A to, że na transmisji, gdzie widzów będzie zdecydowanie więcej niż w Spodku, ich logotyp będzie już widniał obok miasta Katowice, to cóż, nie ich problem.
Albo może i problem, ale co mogą zrobić? Przecież nie od dziś scena esportowa żyje głównie z pieniędzy bukmacherów, zwłaszcza po okresie pandemicznym. Chcąc nie chcąc musimy to znieść, bo wystarczy spojrzeć na polską scenę i jej sytuację po tym, gdy większość sponsorów się zawinęła. Ale nie zmienia to faktu, że 1XBet swoimi działaniami, zwłaszcza w kontekście wojny na Ukrainie, nie zasłużył na to, by móc reklamować się na jednym z największych wydarzeń w Polsce. I nic nie zmieni naszego zdania.