Ostatnie tygodnie rozgrzały środowisko CS2, a to wszystko przez blokadę Snap Tap. Zatem odpowiemy co na pytanie co to jest, w czym pomagało graczom i dlaczego Valve zdecydowało się to zablokować?
Co to jest Snap Tap w CS2?
Snap Tap w ostatnim czasie stała się bardzo popularna, ze względu na przyśpieszenie ruchów graczy i dodanie tej funkcji do klawiatur gamingowych od zielonego producenta. Funkcja ta nadpisuje bowiem trzymany klawisz, nowo naciśniętym. Co to w praktyce oznacza w CS2? Jeżeli trzymamy klawisz A, który odpowiada za pójście w lewo, to po kliknięciu przycisku D, nie puszczając przy tym przycisku A, od razu pójdziemy w prawo.
Przeczytaj więcej – Jaki celownik do Counter-Strike 2 wybrać?
Snap Tap spowodował to, że gracze byli jeszcze szybsi, ponieważ JESZCZE przed puszczeniem klawisza odpowiadającego za poruszanie się w jedną stronę, mogli kierować się w drugą. Te często milisekundy powodowały, że rozgrywka na najwyższym poziomie nie byłaby równa i wywyższałaby jednego z producentów peryferiów gamingowych. Warto pamiętać, że o wyniku meczu na najwyższym poziomie, często decydują detale, a ustawienie klawiatury na niski punkt aktywacji , aby być szybszym, powodowało nierówną walkę.
Valve banuje Snap Tap w CS2
Producent Counter-Strike 2 widząc zaistniałą sytuację, postanowił odnieść do wyżej opisanej funkcji i kategorycznie zakazał jej używania. Jak możemy przeczytać w aktualizacji z dnia 19 sierpnia 2024 roku, używanie niektórych automatyzacji jest wykrywane na oficjalnych serwerach i będzie powodować wyrzucanie z meczu.
- Niektóre typy automatyzacji ruchu/strzelania, takie jak sprzętowo wspomagany counter-strafing, będą teraz wykrywane na oficjalnych serwerach Valve, co spowoduje wyrzuceniem z meczu.
Sprawa ze Snap Tap’em odbiła się także rykoszetem w kierunku innych znanych funkcji automatyzacyjnych w CS2. Tak o to zablokowany został także znany wielu Jump Throw, dzięki któremu mogliśmy jednocześnie skoczyć i wyrzucić granat. To pomagało rzucić granatem zdecydowanie dalej i łatwiej trafić do wybranego celu na mapie. Takie funkcje zostały zakazane w tym samym momencie co Snap Tap, czyli wraz z aktualizacją z 19 sierpnia 2024 roku.
- Bindy zawierające więcej niż jedno z następujących poleceń będą teraz domyślnie ignorowane. Obsługę można ponownie włączyć za pomocą chronionej przed oszustwami zmiennej convar `cl_allow_multi_input_binds 1`.
- sprint, reload, attack, attack2, turnleft, turnright, turnup, turndown, forward, back, left, right, moveup, movedown, klook, use, jump, duck, strafe, zoom, yaw, pitch, forwardback, rightleft.
Całą sytuację postanowiło skomentować Valve, które na swojej stronie poinformowało o zakazie i dodało także, że automatyzacja zawsze była przedmiotem sporów, ale tego typu działania przekroczyły granicę.
Skrypty i automatyzacja poleceń zawsze była przedmiotem sporów, ale przez lata pewne formy skryptów (np. jednoczesny rzut ze skokiem) zyskały akceptację, ponieważ umożliwiają zagrania, które w innym wypadku nie byłyby możliwe. Rzeczywiście, jednoczesne skoki z rzutem stały się tak istotną częścią gry, że dołożyliśmy starań, by uczynić ich działanie konsekwentnym bez żadnych specjalnych skryptów czy przypisań (np. skoku i szybkiego rzutu granatem).
W dalszej części przeczytać możemy:
Rozwijanie własnej koordynacji i czasu reakcji zawsze było kluczem do opanowania Counter-Strike. Niedawno pewne funkcje w fizycznym sprzęcie zatarły granicę między ręcznym wprowadzaniem danych a automatyzacją. W związku z tym zdecydowaliśmy się jasno tę granicę zarysować, wskazując co jest i co nie jest akceptowane w Counter-Strike. Nie będziemy już zezwalać na automatyzację (poprzez skrypty lub sprzęt), która omija te kluczowe umiejętności. Dodatkowo od tego momentu (początkowo wyłącznie na oficjalnych serwerach Valve) osoby podejrzane o automatyzację wielu działań, jakie może podjąć gracz, za pomocą jednego klawisza, przycisku itd. mogą zostać wyrzucone z meczu.
Pierwsza profesjonalna ofiara Snap Tap’a w Counter-Strike 2
Zakazanie tej funkcji już zebrało pierwsze żniwo, a to wszystko w CS’owej lidze mistrzów. Podczas meczu Heroic i Ninjas in Pyjamas, zawodnik tej pierwszej drużyny – René “TeSeS” Madsen użył zakazanej funkcji, przez co jego drużyna przegrała walkowerem, wygraną przez siebie mapę. Wszystko bowiem wydarzyło się już po zakończonej planszy, na której wykryto użycie zabronionej funkcji.
Na ten moment Valve jako pierwsze zdecydowało się zablokować Snap Tap. Jednak niewykluczone, że w jego ślady pójdą kolejni producenci gry. Trzeba jednak dodać, że opisana funkcja, szczególnie użyteczna była w Counter-Strike’u, gdzie poruszanie się jest płynniejsze i używane są mechaniki poruszania się, pozwalające zdobyć zdecydowaną przewagę nad rywalem.