Respawn.pl

Jak zespoły partnerskie niszczą esportowy ekosystem? FELIETON

Autor: Marcin Kapusta

Uczciwa rywalizacja i równouprawnienie to fundamentalne cechy sportu, ale także esportu. W jaki sposób są nagminnie łamane przez gigantów branży?

Zawsze powtarza się, że zasady fair play, równouprawnienia i stawiania na rozwój to cechy, które stanowią podwaliny pod esport. Oczywiście, jest to prawda, ale coraz intensywniejsze wdrażanie do struktur cyfrowej rywalizacji franczyzowego modelu rozgrywek podważa te fundamenty. Przykładem jest koncept zespołów partnerskich, które poprzez umowy z organizatorem automatycznie zyskują możliwość bezpośredniego uczestnictwa w danej lidze/turnieju, nie zważywszy na prezentowaną formę. Tym samym zmniejsza się liczba slotów, które mogą zdobyć drużyny wyłonione z etapu kwalifikacyjnego. A to już rażące zaniechania pod względem równouprawnienia i rozwoju. Dlaczego takie rozwiązania są coraz bardziej powszechne i jak prowadzą do niszczenia esportowego ekosystemu?

W tym artykule skupię się tylko i wyłączenie na Counter-Strike’u, gdyż jest to moja główna dziedzina wiedzy esportowej. 

[AKTUALIZACJA] Część tego artykułu powstała pod koniec lipca ubiegłego roku. Niemniej trzeciego sierpnia Valve ogłosiło szereg zdecydowanych działań, które wyeliminują model franczyzowy z CS-owego ekosystemu do 2025 roku. My jako redakcja Respawn.pl postanowiliśmy zachować oryginalną treść artykułu, by podkreślić jego pierwotny wydźwięk!

Esport w pigułce – czym jest franczyza

Franczyza w esporcie to zjawisko, które stało się powszechnym modelem rozgrywkowym wraz z rozwojem samej branży. Objawia się m.in. tym, że liga jest ograniczona wyłącznie do stałej, zamkniętej grupy drużyn. W przeciwieństwie do tradycyjnego modelu, w którym zespoły muszą się kwalifikować o miejsce w lidze, w modelu franczyzowym uczestnicy zawierają długoterminowe umowy z organizatorem ligi/turnieju. Obecnie franczyza występuje m.in. w Overwatch League, League of Legends Championship Series, Call of Duty League, ESL Pro League czy BLAST Premier.

Zacznijmy od plusów franczyzy, bo takowe również są. Przede wszystkim przyciąga ona sponsorów i duże organizacje, które poprzez umowy wydają ogromne pieniądze za slota w lidze, dzięki czemu organizatorzy otrzymują dodatkowy zastrzyk gotówki, który pozwala m.in. na udoskonalenie organizacji samych turniejów. Niemniej ten atut ma drugie, negatywne podłoże. Mianowicie tylko najbogatsze kluby mogą pozwolić sobie na zawarcie takiej umowy, gdyż może być to wydatek rzędu nawet kilka milionów dolarów. Tym samym na marginesie pozostają mniejsze organizacje, które dopiero rozpoczęły funkcjonowanie na rynku lub nie mają wystarczającej liczby funduszy.  Ponadto zamknięte ligi ograniczają szanse utalentowanych drużyn na grę w najbardziej prestiżowych zmaganiach, co wpływa tym samym na konkurencyjność i różnorodność.

Wpływ franczyzy na ESL Pro League

ESL Pro League to najbardziej prestiżowa liga w CS:GO, która określana jest mianem CS-owej Ligi Mistrzów. Pierwsza edycja odbyła się w okresie maj – czerwiec 2015 roku. Jej format różnił się od tego dzisiejszego. Najpierw odbywały się tzw. przedsionki dla regionu Europy i Ameryki Północnej, które definiowały rozstawienie w etapie finałowym. Zarówno do edycji amerykańskiej, jak i europejskiej zaproszenia powędrowały do najlepszych drużyn danych regionów. Cztery najwyższej rozstawione zespoły z każdego regionu otrzymywały bilet do finałów, zaś drużyny z miejsc 5/9. zyskiwały bezpośredniego slota w następnej edycji. Ten format utrzymywał się przez następne dziesięć sezonów, a w międzyczasie organizatorzy powiększyli liczebność ligi do szesnastu drużyn oraz wprowadzili kwalifikacje dla regionów Azji i Oceanii.

W połowie lutego 2020 roku organizator Pro Ligi, firma ESL zawarła długoterminową współpracę z trzynastoma prestiżowymi organizacjami esportowymi, tzw. porozumienie Louvre. Tym samym te organizacje otrzymały przywilej występowania w każdej edycji ligi poprzez stały slot bez względu na prezentowaną formę. Mowa o Astralis, compLexity, ENCE, Evil Geniuses, FaZe Clan, Fnatic, G2 Esports, MOUZ, Natus Vincere, NiP, Liquid, Vitality oraz 100 Thieves. Poprzez tę umowę ESL Pro League przekształciło się w zupełnie inne rozgrywki w porównaniu do poprzednich sezonów. Ponadto szalejąca pandemia koronawirusa spowodowała, że liga została podzielona na regiony i pozbawiona międzykontynentalnego etapu finałowego. W tym przypadku możemy już mówić o zalążku modelu franczyzowego.

11. sezon ESL Pro League Europe
  • Liczba uczestników: 18 (w tym 10 drużyn partnerskich)
  • Dwie drużyny (tj. TYLOO, North) otrzymały slota za dobre występy w finałach poprzedniego sezonu
  • Jedna drużyna (tj. forZe) otrzymała slota poprzez zakwalifikowanie się z niższego szczebla rozgrywkowego, ESEA Premier.
  • Trzy drużyny (tj. GODSENT, OG, Virtus.pro) otrzymały slota poprzez światowy ranking ESL
  • Dwie drużyny (tj. BIG, Spirit) awaryjnie otrzymały slota przez niedyspozycyjność BOOM Esports i Heroic
11. sezon ESL Pro League North America
  • Liczba uczestników: 6 (w tym 3 drużyny partnerskie)
  • Jedna drużyna (tj. FURIA) otrzymała slota poprzez światowy ranking ESL
  • Dwie drużyny (tj. Swole Patrol i MIBR) awaryjnie otrzymały slota przez niedyspozycyjność Renegades i Sharks)

Dwunasty sezon ESL Pro League został rozszerzony o regiony Ameryki Południowej, Azji oraz Oceanii. Te odsłony w każdym regionie nie charakteryzowały się franczyzą, a tradycyjnym modelem opartym o kwalifikacje i rozstawienie poprzez pozycję w światowym rankingu HLTV. 

12. sezon ESL Pro League Europe
  • Liczba uczestników: 16 (w tym 10 drużyn partnerskich)
  • Jedna drużyna (tj. AGO) otrzymała slota poprzez zakwalifikowanie się z niższego szczebla rozgrywkowego, ESEA Premier.
  • Dwie drużyny (tj. BIG i Spirit) otrzymały slota poprzez europejskie kwalifikacje
  • Trzy drużyny (tj. Heroic, OG, GODSENT) otrzymały slota poprzez światowy ranking ESL
12. sezon ESL Pro League North America
  • Liczba uczestników: 8 (w tym 3 drużyny partnerskie)
  • Jedna drużyna (tj. Triumph) otrzymała slota poprzez zakwalifikowanie się z niższego szczebla rozgrywkowego, ESEA Premier.
  • Jedna drużyna (j. FURIA) otrzymała slota poprzez północnoamerykańskie kwalifikacje
  • Trzy drużyny (tj. Gen.G, Cloud9, Chaos EC) otrzymały slota poprzez światowy ranking ESL
12. sezon ESL Pro League Oceania
  • Liczba uczestników: 4
  • Jedna drużyna (tj. Renegades) otrzymała slota poprzez dobre występy w finałach 10. sezonu
  • Jedna drużyna (tj. ORDER) otrzymała slota poprzez oceaniczne kwalifikacje
  • Dwie drużyny (tj. AVANT, Chiefs EC) otrzymały slota poprzez światowy ranking HLTV
12. sezon ESL Pro League South America
  • Liczba uczestników: 4
  • Jedna drużyna (tj. Sharks) otrzymała slota poprzez dobre występy w finałach 10. sezonu
  • Jedna drużyna (tj. BOOM) otrzymała slota poprzez zakwalifikowanie się z niższego szczebla rozgrywkowego, ESEA Premier.
  • Jedna drużyna (tj. Isurus) otrzymała slota poprzez południowoamerykańskie kwalifikacje
  • Jedna drużyna (tj. Havan Liberty) otrzymała slota poprzez światowy ranking HLTV
12. sezon ESL Pro League Asia
  • Liczba uczestników: 4
  • Jedna drużyna (tj. TYLOO) otrzymała slota poprzez azjatyckie kwalifikacje
  • Trzy drużyny (tj. Invictus, ViCi, Beyond) otrzymały slota poprzez światowy ranking HLTV

Trzynasty sezon ESL Pro League odbył się względnie normalnie – tj. miały miejsce finały bez podziału na regiony, ale z zachowaniem reżimu sanitarnego. W rozgrywkach uczestniczyły 24 zespoły, z czego połowa stawki to drużyny partnerskie. 10 drużyn otrzymało zaproszenie na podstawie pozycji w światowym rankingu ESL, zaś pozostałe dwa sloty przypadły drużynom, które zakwalifikowały się z ESEA Premier.

Pod koniec października 2021 roku do porozumienia Louvre dołączyły FURIA, BIG oraz Heroic. W przypadku tej ostatniej ogłoszono, że umowa zacznie obowiązywać w połowie 2022 roku ze względu na ówczesne dochodzenie ESIC związane z Nicolaiem “HUNDENEM” Petersenem. Tym samym lista drużyn partnerskich rozszerzyła się do piętnastu.

Na początku 2022 roku porozumienie Louvre zostało przedłużone o kolejne trzy lata. “Pomimo globalnych wyzwań i niepewności w ostatnich 24 miesiącach, jestem dumny, że wspólnie stworzyliśmy coś tak dynamicznego dla ekosystemu CS:GO. Louvre Agreement jest przejawem wspólnego pragnienia stworzenia zrównoważonych, ale ambitnych ram w CS:GO – takich, które mogą pozytywnie wpływać na resztę ekosystemu. To przedłużenie współpracy zostało jednogłośnie ustalone, co potwierdza wspólne zaangażowanie partnera w nasze cele, jakimi są niezrównane współzawodnictwo dla fanów, stabilne środowisko dla drużyn i graczy oraz atrakcyjne miejsce do inwestowania. Możemy teraz osiągnąć tak wiele, kiedy wiemy, że pracujemy do 2025 roku i dłużej” – powiedział wówczas Alex Inglot, komisarz ESL Pro League. “Przedłużenie Louvre Agreement to niesamowity kamień milowy dla naszych partnerskich zespołów oraz ESL. Jesteśmy bardzo podekscytowani możliwością kontynuacji budowania tego, co rozpoczęliśmy, a także intensyfikacji współpracy z zespołami w ramach naszych projektów skierowanych do konsumentów takich, jak Cs:GO i inne inicjatywy cyfrowe. Jako partnerzy, zespoły przeniosły ESL Pro League na zupełnie nowy poziom, a przedłużenie tej umowy zapewnia zrównoważoną infrastrukturę zarządzania i podejmowania decyzji na nadchodzące lata” – wtórował mu Ralf Reichert, Co-CEO ESL Gaming.

Przeanalizujmy wyższej wypowiedziane słowa- “Louvre Agreement jest przejawem wspólnego pragnienia stworzenia zrównoważonych, ale ambitnych ram w CS:GO –  takich, które mogą pozytywnie wpływać na resztę ekosystemu”. Skonfrontujmy się z tą wypowiedzią, a szczególnie z jej ostatnimi słowami. Takie rozwiązanie może wpływać pozytywnie na ekosystem pod względem pozyskania nowych sponsorów, czyli stricte finansowym. Absolutnie jednak nie możemy powiedzieć, że pozytywnie wpływa na równouprawnienie esportowego ekosystemu, które powinno być świętością dla organizatorów. Dlaczego takie Evil Geniuses, które prezentowało się tragicznie przez cały rok i było odległe od CS-owego topu, brało udział w tak prestiżowej imprezie. Ja rozumiem, że umowa musi być respektowana, ale to po prostu naplucie w twarz zasadom równouprawnienia i uczciwej rywalizacji. To zwyczajne marnowanie slota, które mogło przypaść ambitniejszej i lepiej prezentującej się drużynie. Przecież na scenie CS:GO jest wiele młodych i utalentowanych adeptów, którzy marzą o rozwoju swoich karier. Niemniej przez takie decyzje te marzenia są im powoli odbierane.

Aktualnie ESL Pro League jest ligą franczyzową, ale nadal z funkcjonującym tradycyjnym modelem kwalifikacyjnym. Na 24 uczestników jest 15 drużyn partnerskich, natomiast reszta stawki to drużyny wyłaniane za pośrednictwem rankingu ESL oraz przedsionku EPL Conference.

20191206 Helena Kristiansson EPL Odense 02037 e1580495132386

fot. ESL / Helena Kristiansson

Wpływ franczyzy w BLAST

BLAST organizowało turnieje z serii Pro Series od 2017 roku, zapraszając na nie najlepsze drużyny CS-owego globu. Pod koniec 2019 postawiono jednak na model franczyzowy, wszak umowy partnerskie z duńską firmą podpisało 12 renomowanych klubów – MIBR, Natus Vincere, Astralis, Liquid, FaZe Clan, Vitality, NiP, 100 Thieves, OG, G2 Esports, Evil Geniuses oraz compLexity.

W styczniu 2020 roku odbył się BLAST Premier Spring Regular Season, w którym udział wzięły wyłącznie zespoły partnerskie. Sześć najlepszych drużyn awansowało do wiosennych finałów, zaś pozostała reszta stawki spadła do etapu Showdown. Niemniej pandemia koronawirusa pokrzyżowała plany i rozgrywki zostały podzielone na regiony Europy i Ameryki Północnej.

Przeanalizujmy teraz każdy etap cyklu BLAST Premier. ‘Regular Season’ mają za zadanie wyłonić rozstawienie rozgrywek, tj. które drużyny awansują do finałów,  a które spadną do Showdown. ‘Showdown’ to najniższy szczebel rozgrywkowy i zarazem jedyny etap, który jest otwarty na drużyny postronne. Oprócz partnerów, zespoły postronne otrzymują slota za dobre występy w różnorakich internetowych turniejach pokroju CIS Cup czy Elisa Invitational.

BLAST Premier 2020 Spring Showdown Americas

  • Liczba uczestników: 8
  • Trzy drużyny rozlokowane za pomocą etapu ‘Regular Season (wszystkie partnerskie – EG, MIBR, 100 Thieves)
  • Pięć drużyn zgarnęło bezpośrednie zaproszenia

BLAST Premier 2020 Spring Showdown EU

  • Liczba uczestników: 10
  • Trzy drużyny rozlokowane za pomocą etapu ‘Regular Season (wszystkie partnerskie – Astralis, Vitality, NiP)
  • Trzy drużyny zgarnęły bezpośrednie zaproszenie
  • Dwie drużyny (tj. ENCE, Dignitas) wyłonione za pomocą dobrych występów w turnieju Elisa Invitational
  • Jedna drużyna (tj. Virtus.pro) wyłoniona za pomocą dobrych występów w CIS Cup
  • Jedna drużyna (tj. SAW) wyłoniona za pomocą dobrych występów w RTP Arena Cup
BLAST Premier 2020 Fall Showdown
  • Liczba uczestników: 16
  • Sześć drużyn rozlokowanych za pomocą etapu ‘Regular Season (wszystkie partnerskie – Liquid, NiP, compLexity, MIBR, FaZe, FURIA)
  • Siedem drużyn zgarnęło bezpośrednie zaproszenie
  • Dwie drużyny (tj. MAD Lions, GODSENT) wyłonione za pomocą dobrych występów w Elisa Invitational
  • Jedna drużyna (tj. Isurus) wyłoniona za pomocą dobrych występów w FiRELEAGUE Latin Power
BLAST Premier 2021 Spring Showdown
  • Liczba uczestników: 16
  • Sześć drużyn rozlokowanych za pomocą etapu ‘Spring Groups’ (wszystkie partnerskie – Astralis, G2, Liquid, OG, Vitality, MIBR)
  • Trzy drużyny zgarnęły bezpośrednie zaproszenie
  • Jedna drużyna (tj. Endpoint) wyłoniona za pomocą dobrych występów w Fantasyexpo Cup
  • Jedna drużyna (tj. Dignitas) wyłoniona za pomocą dobrych występów w Nordic Masters
  • Jedna drużyna (tj.SAW) wyłoniona za pomocą dobrych występów w LVP Unity Cup
  • Jedna drużyna (tj. Spirit) wyłoniona za pomocą dobrych występów w Winstrike CIS Cup
  • Jedna drużyna (tj. Extra Salt) wyłoniona za pomocą dobrych występów w VENN Invitational
  • Jedna drużyna (tj. 9z) wyłoniona za pomocą dobrych występów w FiRELEAGUE Latin Power
  • Jedna drużyna (tj. NASR) wyłoniona za pomocą dobrych występów w Calyx Dune Cup
BLAST Premier 2021 Fall Showdown
  • Liczba uczestników: 16
  • Sześć drużyn rozlokowanych za pomocą etapu ‘Fall Groups’ (wszystkie partnerskie – Liquid, G2, compLexity, Evil Geniuses, MIBR, OG)
  • Dwie drużyny zgarnęły bezpośrednie zaproszenie
  • Jedna drużyna (tj.MAD Lions) wyłoniona za pomocą dobrych występów w Fantasyexpo EU Champions
  • Jedna drużyna (tj. Movistar Riders) wyłoniona za pomocą dobrych występów w RTP Arena Cup
  • Jedna drużyna (tj.Dignitas) wyłoniona za pomocą dobrych występów w Nordic Masters
  • Jedna drużyna (tj. Fiend) wyłoniona za pomocą dobrych występów w Eastern European Masters
  • Jedna drużyna (tj. paiN) wyłoniona za pomocą dobrych występów w Fragadelphia
  • Jedna drużyna (tj. 9z) wyłoniona za pomocą dobrych występów w FiRELEAGUE Latin Power
  • Jedna drużyna (tj. Lynn Vision) wyłoniona za pomocą chińskich kwalifikacji
  • Jedna drużyna (tj. POGGERZ) wyłoniona za pomocą dobrych występów w Calyx Dune Cup
BLAST Premier 2022 Spring Showdown Americas
  • Liczba uczestników: 8
  • Cztery drużyny rozlokowanych za pomocą etapu ‘Spring Groups’ (wszystkie partnerskie -Liquid, compLexity, Liquid, Evil Geniuses)
  • Dwie drużyny (tj. FURIA, GODSENT) zgarnęły bezpośrednie zaproszenie
  • Dwie drużyny (tj. paiN, ATK) wyłonione za pomocą dobrych występów w NA Masters
BLAST Premier 2022 Spring Showdown EU
  • Liczba uczestników: 8
  • Dwie drużyny rozlokowane za pomocą etapu ‘Spring Groups’ (wszystkie partnerskie – Astralis, NiP)
  • Jedna drużyna (tj. Heroic) zgarnęła bezpośrednie zaproszenie
  • Jedna drużyna (tj. ENCE) wyłoniona za pomocą dobrych występów w Fantasyexpo EU Champions
  • Jedna drużyna (tj.Copenhagen Flames) wyłoniona za pomocą dobrych występów w Nordic Masters
  • Jedna drużyna (tj.Bad News Eagles) wyłoniona za pomocą dobrych występów w Eastern European Masters
  • Jedna drużyna (tj.Movistar Riders) wyłoniona za pomocą dobrych występów w RTP Arena Cup
  • Jedna drużyna (tj.NKT) wyłoniona za pomocą dobrych występów w MESA Nomandic Masters

Pod koniec kwietnia 2022 roku doszło do zmiany na liście stałych drużyn partnerskich. Duńska organizacja Heroic wykupiła slota od Immortals Gaming Club, podmiotu macierzystego MIBR. Jak podali przedstawiciele firmy BLAST, proces licytacji slota wzbudził zainteresowanie wielu wiodących organizacji, funkcjonujących na scenie Counter-Strike’a.

BLAST Premier 2022 Fall Showdown Americas
  • Liczba uczestników: 8
  • Dwie drużyny rozlokowanych za pomocą etapu ‘Fall Groups’ (wszystkie partnerskie -compLexity, Evil Geniuses)
  • Trzy drużyny (tj. 00NATION, MIBR, SHARKS) zgarnęły bezpośrednie zaproszenie
  • Jedna drużyna (tj.VERTEX) wyłoniona za pomocą dobrych występów w OCE Masters
  • Jedna drużyna (tj.oNe) wyłoniona za pomocą dobrych występów w ACE NA
  • Jedna drużyna (tj.Fluxo) wyłoniona za pomocą dobrych występów w FiRELEAGUE Latin Power
BLAST Premier 2022 Fall Showdown EU
  • Liczba uczestników: 8
  • Cztery drużyny rozlokowanych za pomocą etapu ‘Fall Groups’ (wszystkie partnerskie -Astralis, Vitality, Heroic, BIG)
  • Jedna drużyna (tj.TYLOO) wyłoniona za pomocą dobrych występów w 5E Arena Asia
  • Jedna drużyna (tj.ECSTATIC) wyłoniona za pomocą dobrych występów w Nordic Masters
  • Jedna drużyna (tj.Sangal) wyłoniona za pomocą dobrych występów w Fantasyexpo EU Champions
  • Jedna drużyna (tj.Eternal Fire) wyłoniona za pomocą dobrych występów w Eastern European Masters
BLAST Premier 2023 Spring Showdown Americas
  • Liczba uczestników: 8
  • Trzy drużyny rozlokowanych za pomocą etapu ‘Spring Groups’ (wszystkie partnerskie -Liquid, compLexity, Evil Geniuses)
  • Trzy drużyny (tj. FURIA, MIBR, paiN) zgarnęły bezpośrednie zaproszenie
  • Jedna drużyna (tj.Nouns) wyłoniona za pomocą dobrych występów w Ace Masters
  • Jedna drużyna (tj.Imperial) wyłoniona za pomocą dobrych występów w TG Masters
BLAST Premier 2023 Spring Showdown EU
  • Liczba uczestników: 8
  • Trzy drużyny rozlokowanych za pomocą etapu ‘Spring Groups’ (wszystkie partnerskie -BIG, OG, NIP)
  • Jedna drużyna (tj .Fnatic) zgarnęła  bezpośrednie zaproszenie
  • Jedna drużyna (tj.9INE) wyłoniona za pomocą dobrych występów w RES West EU Masters
  • Jedna drużyna (tj.Cloud9) wyłoniona za pomocą dobrych występów w RES East EU Masters
  • Jedna drużyna (tj.Copenhagen Flames) wyłoniona za pomocą dobrych występów w Pelaajat Nordic Masters
  • Jedna drużyna (tj.Rare Atom) wyłoniona za pomocą dobrych występów w 5E Arena Asia

W przypadku Showdown można zauważyć, że z czasem dystrybucja slotów w tym etapie zmieniła się na lepsze. Obecnie połowa stawki stanowią formacje, które otrzymują zaproszenie na podstawie ich dobrych występów w internetowych turniejach. Pozostałe cztery miejsca otrzymują drużyny zaproszone oraz rozlokowane za pomocą etapu Groups. Niemniej niewątpliwym faktem jest, że struktury BLASTA (szczególnie etap Groups) są nastawione głównie na zysk, a dominującym modelem jest właśnie model franczyzowy.

Evil Geniuses – największy beneficjent franczyzy

Największym CS-owym beneficjentem franczyzy jest bez wątpienia Evil Geniuses. Amerykański klub zawarł umowy zarówno z ESL, jak i BLAST-em, co upoważnia go do gry w najbardziej prestiżowych rozgrywkach. Jest to podręcznikowy przykład na to, jak pieniądze biorą górę nad uczciwą rywalizacją i równouprawnieniem w esporcie. Źli Geniusze w zmaganiach prezentowali się tragicznie, a z rozgrywkami prawie zawsze żegnali się jako pierwsi. Po prostu w głowie się nie mieści, jak te sloty zostały zmarnowane… a przecież mogły przypaść lepszym drużynom z większymi ambicjami. Do CS-owego mainstreamu przebija się przecież coraz więcej młodocianych zespołów z ogromnymi pokładami potencjału, ale brak finansów poniekąd powoduje, że niestety lądują na drugi plan.

Przeanalizujmy, jak prezentowali się zawodnicy Evil Geniuses w turniejach, w których ich uczestnictwo wiąże się z umowami franczyzowymi:

ESL

  • 1/4. miejsce – 10. sezon ESL Pro League Americas
  • 5/6. miejsce – Finały 10. sezonu ESL Pro League
  • 2. miejsce – 11. sezon ESL Pro League North America
  • 3. miejsce – 12. sezon ESL Pro League North America
  • 21/24. miejsce – 13. sezon ESL Pro League
  • 21/24. miejsce – 14. sezon ESL Pro League
  • 21/24. miejsce – 15. sezon ESL Pro League
  • 13/16. miejsce – 16. sezon ESL Pro League
  • 29/32. miejsce – 17. sezon ESL Pro League

BLAST

  • 7/9. miejsce – BLAST Premier Spring 2020 Regular Season
  • 3. miejsce – BLAST Premier Spring 2020 American Showdown
  • 1. miejsce – BLAST Premier Spring 2020 Americam Finals
  • 10/12. miejsce – BLAST Premier Fall 2020 Regular Season
  • 5/6. miejsce – BLAST Premier Global Final 2020
  • 4/6. miejsce – BLAST Premier Spring Groups 2021
  • 7/8. miejsce – BLAST Premier Spring Finals 2021
  • 10/12. miejsce – BLAST Premier Fall Groups 2021
  • 9/16. miejsce – BLAST Premier Fall Showdown 2021
  • 10/12. miejsce – BLAST Premier Spring Groups 2022
  • 5/8. miejsce – BLAST Premier Spring Americas Showdown
  • 10/12. miejsce – BLAST Premier Fall Groups 2022
  • 5/8. miejsce – BLAST Premier Fall American Showdown 2022
  • 10/12. miejsce – BLAST Premier Spring Groups 2023
  • 10/12. miejsce – BLAST Premier Fall Groups 2023
EG BLAST

autimatic i neaLaN (EG) podczas BLAST Premier, fot. BLAST

Dobrze, że Valve trzyma się zasad równouprawnienia i uczciwej rywalizacji przy organizacji Majorów. Gdyby nie bezwzględne zasady dewelopera gry, to podejrzewam, że firmy uczyniłyby z Majorów całkowitą franczyzę, gdzie na serwerze królowałoby… Evil Geniuses. Oczywiście ostatni fragment należy traktować jako żart sytuacyjny.

Na sam koniec: nie dajmy się franczyzom, które niszczą ducha esportowej rywalizacji. Nie dajmy zabetonować tych samych marek na wiecznym topie! Powiedzmy franczyzom głośne i zdecydowane NIE! Te słowa kieruję nie tylko do wszystkich organizatorów esportowych, które popierają franczyzowy model, ale także do globalnej społeczności esportowej, by zbojkotowała rozgrywki nastawione wyłącznie na zysk!