Respawn.pl

Praca w esporcie – jak zmienić pasję w zawód

Autor: Partner serwisu

Już w 2018 roku, całkowite przychody z e-sportu osiągnęły pułap 240 mln euro. Jak podaje Deloitte w swoim raporcie „Europejski rynek e-sportu. Badanie wielkości i popularności e-sportu w Europie”, w ciągu 4 lat, od 2016 do 2020 roku, przychody z praw medialnych w tej branży wzrosną 5-krotnie. Faktem jest, że e-sport zyskuje na popularności, także w naszym kraju. Imprezy branżowe i gale e-sportu ogląda coraz więcej zainteresowanych. Wraz ze wzrostem zainteresowania widzów, rośnie też zapotrzebowanie na osoby, które mogłyby świadczyć pracę w tej branży. Kto może liczyć na zatrudnienie w e-sporcie?

Praca w esporcie

Zawodnicy

W e-sporcie przede wszystkim potrzebni są zawodnicy. Zarówno indywidualiści, jak i osoby ukierunkowane na granie w drużynie. Najlepsi mogą liczyć na ogromne zarobki i sławę nie mniejszą niż gwiazdy lekkoatletyczne, szczególnie wśród młodzieży. Rywalizując na największych turniejach świata drużyny walczą o bardzo wysokie nagrody pieniężne. Dla przykładu, polska drużyna AGO Esports w 2019 roku otrzymała 200 000 dolarów za udział w finale World Electronic Sports Games. Do nagród pochodzących z turniejów doliczyć trzeba także wpływy od sponsorów, sprzedaż wizerunku do reklam, a także z wielu pomniejszych inicjatyw jak np. kursy czy szkolenia. Wszystko to może budować dochód zawodnika e-sportu.

Trener

Poza zawodnikami, bez których oczywiście trudno wyobrazić sobie e-sport potrzeba jednak całego sztabu ludzi, przede wszystkim sztabu szkoleniowego. Profesjonalne drużyny e-sportowe, ale i indywidualiści trenują dziś pod okiem trenera (często innego gracza). Trener tworzy plan treningu, realizuje zadania treningowe, analizuje wyniki i modyfikuje trening. Może pomóc zawodnikom w pokonywaniu swoich granic. Kto może być trenerem? Z pewnością doświadczony w danej grze gracz. Niemniej trening nie musi być holistyczny, a rozwijać tylko określone grupy umiejętności. Daje to pole do popisu osobom wyspecjalizowanym w danej umiejętności, do tego by wskazywali innym drogę do jej rozwoju.

Manager

Poznańskie Collegium Da Vinci, widząc rosnącą popularność e-sportu, rozpoczęło kształcenie na kierunku „Zarządzanie w e-sporcie”. Faktycznie, coraz więcej pracy w branży mają dziś osoby, które zajmują się zarządzaniem drużyną, wydarzeniem, czy zawodnikiem. Organizacja gali e-sportu, wymaga specjalistycznej wiedzy, którą trudno zgłębić bez praktyki. E-sport ma swoją specyfikę, nie znając jej możemy narazić się na fiasko inicjatywy. Zadaniem managera może być organizacja wyjazdów drużyny, szkoleń, treningów, zgłaszanie do zawodów, indywidualne prowadzenie zawodników. Dokładnie tak jak w przypadku klasycznej drużyny sportowej. To jednak nie wszystko. E-sport to często także szereg zadań uwzględniających wykorzystywanie nowych technologii – trzeba przecież zorganizować transmisję na żywo, znaleźć firmę, która poprowadzi płatny live streaming, znaleźć studio, prowadzącego itd.. Stąd też, zawód ten może być ciekawą alternatywą dla osób, które do tej pory pracowały z drużynami sportowymi, ale pragnąć czegoś więcej.

Event manager

E-sport to przede wszystkim wydarzenia. Z roku na rok coraz większe. Nie obędzie się wiec bez event managera. Jest to stanowisko dedykowane osobom, które już pracowały na podobnym stanowisku, przy produkcji wydarzeń stacjonarnych. W branży e-sportu będą miały pełne ręce roboty, by połączyć świat realny, gale stacjonarną z udziałem widzów, jak i zbudować wirtualną trybunę, złożoną z widzów znajdujących się przed telewizorami, którzy śledzą audycję na żywo.

Specjalista PR / marketingu / social media

Zarówno w kontekście drużyny jak i wydarzenia, jeśli aspirują one do wysokiego poziomu, to potrzebny jest cały sztab ludzi, którzy mogą pomóc im utrzymać atencję odbiorców. Praca znajdzie się dla osoby, która odpowiedzialna będzie za komunikację z mediami, walczenie o tzw. czas antenowy, publikacje czy wywiady. Kolejny etat znajdzie osoba zajmująca się obecnością drużyny w social mediach – prowadzeniem profili, akcji i wydarzeń, ale i komentowaniem z ramienia drużyny.

Dziennikarz e-sportowy

Branża e-sportowa potrzebuje rozgłosu, ale i głosu z dystansem, który będzie w stanie zrelacjonować fanom i widzom dany pojedynek, mecz czy galę. W naszym kraju funkcjonują już serwisy e-sportowe, na których znaleźć można szereg informacji o wydarzeniach i aktualnościach z branży. Informacje te musi ktoś jednak wpierw przygotować i zredagować. Coraz mocniej narasta także zapotrzebowanie na rasowych komentatorów e-sportu, którzy mogliby okrasić swoim komentarzem kolejne gale. Dziś komentatorzy e-sportu to zwykle doświadczeni zawodnicy, nie zawsze mają oni jednak umiejętności pozwalające na prowadzenie narracji z wydarzenia. Dziennikarstwo e-sportowe nie różni się zbytnio od dziennikarstwa sportowego, poza faktem, że dziennikarz taki musi oczywiście znać specyfikę branży.